hits

Slik bruker jeg hjernetrening for å kontrollere stamming



På torsdag er jeg deltager i Bertrands metode på TV3. Mentaltreneren Erik Bertrand Larssen skal jobbe med meg for hvordan jeg kan slutte å stamme. Før, under og etter programmet har jeg jobbet med å undersøke hvordan jeg kan bruke hjernetrening for å kontrollere stammingen min.

 

Det er ikke mye man rekker å gå i dybden i et 45 minutters reality-program. Denne bloggen er derfor en enkel gjennomgang av teknikken jeg arbeider mest med i dag. 

 

Den første inspirasjonen til teknikken fikk jeg da jeg kom over den britiske psykologiske illusjonisten og hypnotisøren Derren Brownfor noen år siden. Innblikket i hans verden vekket en lidenskap for hjernetrening. Det var derfor jeg takket ja da de ringte fra Bertrands Metode i mai 2014 for bruk av mental trening mot stamming.

Merk jeg skiller mellom mentaltrening og hjernetrening. Hjernetrening er et samlebegrep for 1. kognitiv trening (fokus, konsentrasjon, hukommelse, problemløsning etc). 2. akselerert læring (allmenkunnskap, språk, pensum) og 3. mentaltrening (ferdigheter, vaner, mål))

 

Teknikken jeg bruker er bygget på teorien om at vi kan styre følelser. Det er du som tenkende vesen som kan bestemme hva du skal føle. En slik metodikk baserer seg på tre trinn; 

 

1. Velg en følelse

2. Forankre følelsen

3. Skape triggere for å vekke følelsen.

 

1. Velg en følelse

Aller først må vi velge en følelse vi skal prøve å lagre. Det kan være hva som alt. Akkurat hva som helst. En opplevelse fra barndommen, følelsen av at moren din passer på deg , tanken på noen du har kjær eller det fotball-målet du skårte. Denne følelsen skal vi etterpå prøve å lagre og gjenskape på tidspunktene du ønsker.

 

Dersom du skal bruke den for å stamme mindre, må du velge selvsagt velge en følelse som gjør at du ikke stammer. Hva føler du f.eks når du snakker til speilet? Er det noe som kan brukes?

 

Ikke vær redd for å prøve flere følelser. Dette kan uansett endres og viskes ut like lett som det skapes.

 

2. Forankre følelsen

Når du har valgt følelse, er det på tide å forankre følelsen i hukommelsen. Grunnprinsippet i dette er at desto sterkere en følelse er desto lettere kan du kalle den tilbake igjen senere. Lag den så sterk du bare kan. Se for deg hva du har på deg, hva du tenker, hvordan du står, hvordane du beveger hendene, hva slags lyder det er rundt deg, hva du har gjort før og alt mulig annet. Dann så sterke og fargerike minner du klarer. Ofte satt inn i et bilde eller kort videosnutt du lagrer i hodet ditt.

 

Det er ingen grenser for hva du kan gjøre med bildet du skaper. Dytt gjerne inn alle slages andre gode følelser i samme bildet. Om du snakker til speilet, legg med drømmedama ved siden av deg som stryker deg på kinnet eller SMS fra Lotto om at du har vunnet 162 millioner. Det eneste som er viktig er at du velger en følelse som er så nær opp til den følelsen du har når du ikke stammer. 

 

Det kan ikke presiseres for ofte at sterke følelser er viktig. Dersom du så på Bertrands Metode, er det en scene hvor jeg snakker om en bestefar og griner. Det er fordi jeg ønsker å kalle fram så sterke følelser jeg bare klarer. Bruk alle sanser og lag det sterkt.

 

3. Trigge følelsen

Har du et sterkt minne? Bra.

Det siste trinnet er å lære fremkalle følelsen ved hjelp av en trigger. Det er kanskje det vanskeligste, men det må til.

 

Et av minnene jeg har er at jeg hilser på bestefaren min på dødsleiet hans. Han hilser med venstre hånd fordi han ikke kan røre høyre hånd. Da jeg strekker ut hånden for å hilse på ham, sier han lekent ?jasså, har du blitt kjeivhendt??. 

 

For meg er å hilse med venstrehånd en veldig sterk trigger til følelsen av bestefar som dør. Siden bestefaren min var en skikkelig arbeidskar, får jeg alltid følelsen av at nå må jeg pokker i meg stå på når jeg bruker triggeren med hilse med venstre hånd.

 

Prøv og finn en trigger inn til følelsen du også. Det kan være en ett ord, en handling eller en liten detalj. Virkelig hva som helst bare det får deg til å tenke på minnet, som igjen skaper den følelsen du ønsker.

 

Ikke gi opp om du ikke får det til. Dette kan være vanskelig, men du får veldig stor belønning dersom du får det til. Husk også at du alltid kan bli bedre og det krever jevnlig repetering for å opprettholde et bra nivå.

 

Fungerer det?

Som du kanskje skjønner er ikke dette på noe vis vitenskaplig studert, men noe jeg prøver ut på meg selv. Til nå har det gitt resultater. Vi mennesker kan gjøre de mest fantastiske bare vi har den rette følelsen. 

 

Du vil sannsynligvis ikke få noen resultater bare basert på denne artikkelen. Det krever hard jobbing og mer kunnskap om hvordan du kan trene hjernen. Se på det som en enkel innføring til hvordan jeg selv har jobbet med stamming. Du må selv finne din egen vei du tror på og kan hjelpe deg videre.

 

Les også:

 

 

 Motta e-post når jeg skriver no' vettugt