hits

november 2014

Vi lider av koslimani og Jantelovs-runking


Hyttekos ved peisen

Det er fantastisk å være norsk. Vi har full ytringsfrihet, vinner kåringer over beste land å bo iog de aller, aller fleste har nok til kaviar på bordet. Det er ganske så utrolig hvor bra de siste to generasjonene har bygget landet. Nå er det neste generasjon sin tur. Jeg er av blant de. Og jeg er bekymret.

Den fantastiske måten vi har utnyttet oljen på har gjort at vi har kunne tillate oss å rakke ned på alle som prøver å skille seg ut eller skape endring. To situasjoner denne uka fikk meg til å innse at problemet kan være større enn jeg først trodde. Historiene representerer begge hver sin trend vi må drepe. Jeg kaller de koslimani og Jantelovs-runking.

Koslimani

Under Web Summit i Dublin var det samlet over ca 20.000 mennesker, 2.000 selskaper og 1.000 investorer. For å holde orden på hvem som er hva, får man utdelt merkelapper med investor, startup eller vanlig deltager. De røde investor-merkelappene er definitivt mest ettertrakta. Startups henger rundt de som klegger for å selge inn selskapet sitt.

Ved en tilfeldighet ble en av de norske investorene registrert som vanlig deltager. På kvelden en av dagene snakket vi om hvor deilig det må ha vært å slippe all maset fra startupene og bare kunne bevege seg rundt i forkledning. Det var kanskje ikke så galt det som hadde skjedde allikevel? Investoren slapp den røde merkelappen, alt maset fra startupene som ville ha investering og kunne isteden gjemme at det var penger tilgjengelig.

Jeg var oppriktig enig i at det var smart i løpet av samtalen. De slipp å møte alle de selskapene de ikke kom til å investere i og unngikk potensielt pinlige situasjoner. Også så deilig a, gitt. Fred og ro på seminaret.

På flyet hjem fra Web Summit tok jeg meg i å tenke på situasjonen på nytt. Hva var det som skjedde egentlig? En investor som vil være anonym og ikke ha startups strømmende til seg? En investor som var mest opptatt av å ikke skape pinlige situasjoner? Det virker som vi er mer opptatt av å ha det koselig enn å skape business. En amerikaner som hadde fått gal merkelapp hadde fikset seg en ny en. Men hva gjør nordmannen? Joda, det som er mest koselig og skaper minst stress for andre. Vil jo ikke være til bryderi.

Norge er et fordømrande koslimani. Det å ha det koselig er viktigere enn å lykkes. Hvor er gutsen til bare å trøkke på og gjøre det som trengs? Lite i min generasjon, i alle fall. Jeg er en koslimanist selv. Jeg må skjerpe meg.

Jantelovs-runking

Den andre situasjonen begynner med et prosjekt jeg er involvert. Vi investerer himla mye penger og får risikoavlastning fra Innovasjon Norge for å gjøre markedsføring på sosiale medier datadrevet av data, ikke synsing. Det er alt for mange som mener noe og alt for få som vet noe om sosiale medier markedsføring. Det ønsket jeg og Fanbooster å satse hardt på. Og spytter i masse penger i det. 

Under samme Web Summit sendte vi ut en enkel pressemelding om prosjektet. Vi ville synes på verdens mest spennende teknologikonferanse og snakke om datadrevet sosial markedsføring med investorer, startups og ledende teknologimiljøer. Responsen var strålende. Vi fikk ikke et eneste negativt ord, kun interesse og nysgjerrighet på hva vi gjorde. Dere satser mye penger og vil gjøre noe? Fett - kjør på.

I Norge derimot, hva tror du skjer der? Nyheten kommer ut i en bransjeavis og får slengt på en overkommersiell overskrift av journalisten (skal finne verdien på en like). Det er ikke jeg som lager den, men journalisten. Jeg er i Dublin og har ikke hørt noe fra bransjeavisen en gang. Like etter begynner det en fullstendig usaklig Jantelovs-runking på Twitter. Etter kun å ha lest om prosjektet via en enkel nyhetsartikkel, uten det minste innsikt i hva vi skal gjøre og metodene for det, uten å ha snakket med meg, blir prosjektet kalt en scam. Det blir latterliggjort uten noen som helst innsikt i det som skjer. Det meste av kritikken virker bygget på en overskrift skapt av journalisten. Selve prosjektet er jo ikke en gang klare med noen resultater og flust av usikkerhet som all annen forskning og utvikling. (Og jada, det kommer mer info om prosjektet. Det vi vil dele)

I Dublin blant 20.000 fremstående geeks, gründere og investorer får vi klapp på skuldra og masse nettverk. I Norge blir vi hengt ut som scams. Hva faen er det som skjer? Får nordmenn nytelse av å selvforhellige seg selv og rakke ned på de som ikke passer inn i deres fantastiske, norske selvbilde?

Det virker som at det i Norge er mer aksept for Jantelovs-runking enn å forsøke seg på noe stort. Vi gir korreks og rakker ned på alle som ikke passer inn i den norske normen. En norm med at du verken kan prøve, feile eller tenke for stort.

Nye leveregler
Jeg er bekymret. Dersom vi skal bygge landet videre må vi drepe all koslimani og Jantelovs-runking. Jeg begynner med meg selv. Fra nå av skal jeg:

  1. Jeg skal med stolthet si det jeg ønsker å oppnå. Så jobbe som et hælvete.
  2. Alltid støtte de som prøver.
  3. Før jeg gir kritikk, skal jeg sette meg inn i hva det er snakk om og være saklig.

Vil du være med meg?

Jeg tror våre kommende generasjoner vil takke oss om vi tør.

 

#innovasjon #koslimani #jantelovsrunking #bekymra

 

 

Trenger vi en krise i Norge?


Jeg skrev tidligere at det var kun en av tusen investorer på Web Summit var norsk. Etter en fintelling kom vi fram til at det med go'vilje var fire norske. To av dem var Per Siljubergåsen og William Klippgen, de to tidligere Kelkoo/Zoomit-gründerne som solgte Kelkoo til Yahoo for ?475M (ca 4,2 milliarder NOK) i 2004.

 

Per har etter Kelkoo startet mest i Belgia og var den første som gjorde meg oppmerksom på fraværet til norske investorer. William har flyttet til Singapore og jobber nå også med å sette opp et teknologifond som skal investere i tidlig-fase internett-startups i Sørøst-Asia. (Et veldig spennende prosjekt forøvrig, si fra om du vil vite mer). Dessverre for Norge, velger han å starte det med utgangspunkt fra Singapore. Selv om han er norsk og bygde den første suksessen sin i Norge.

 

Jeg spurte William om han kunne startet det samme fondet i Norge. Svaret hans var både interessant og skremmende på samme tid. Han mente vi hadde det for godt i Norge til å kunne skape mange og gode nok start-ups. Han snakket også om hvor utrolig feil det er å ha en voldsom formueskatt-rabatt for eiendom, det gjør det mindre attraktivt å investere i nyskapning. Norge er rett og slett ikke stort og interessant nok til at et fond av hans størrelse ser noen grunn til å starte opp der. Kan det virkelig være sånn? Er det så lite spennende som skjer her at folk rømmer landet?

 

Det sies at sannheten kommer fra unger og fulle folk. I så fall burde jeg lete etter sannheten til norsk innovasjon på mandagens pub crawl og en ung, men alt for full finne. Litt nede i Guinness'n begynte vi diskutere forskjellen på norsk og finsk innovasjon. Den unge, men alt for fulle kunne ikke klare komme på et eneste selskap med utspring i Norge. Finland derimot hadde masse og det boblet der for tida. En isolert sett ikke revolusjonerende uttallelse. Men argumentet hans var mer oppsiktsvekkende. Han mente at alt det positive som hadde skjedd i Finland skyldtes at Nokia hadde gått på trynet de siste årene.

 

La oss stoppe opp litt med argumentet til den unge, fulle finnen. Nokia sier opp masse mennesker i Finland. I byen til den unge, fulle hadde 4.000 mistet jobben de siste årene. Han sa det var nesten umulig å finne nye jobber, men at de fleste hadde levd på etterlønnen fra Nokia. Vet du hva som skjer når kompetente, arbeidsløse folk med ett års etterlønn går og dasser, spurte den unge, fulle retorisk. Selvsagt - de begynner å skape.

 

Jeg tror både William Klippgen og den unge, fulle finnen har rett. Det er lett å skape seg et liv som dekker de mest primære, økonomiske behovene. Vi trenger ikke skape noe for å sikre livskvaliteten vår. Det gjør at vi ikke har den store innovasjonsdriven. Vi har vært så flinke (heldige?) at vi har det bra. Det gjør at norsk innovasjon suger i forhold til verden rundt ut.

 

Min arbeidsteori er at suksessen til Norge AS er hovedårsaken til at det var få norske selskaper på Web Summit og investorene var nesten fraværende.

 

Vi kunne trengt en krise.

 

 

#innovasjon #investeringer #gründer 

 

Vi er på vei inn i Nerdvana


Eva Longoria et eller annet sted der framme 

 

Det er bare en ting å ta med seg fra de første foredragene på Web Summit. En mann som står ut fra alle de andre. Altså, det er kult å se på Eva Longoria, John Collison i Stripe og Drew Houston i Dropbox. Facebook og Gookle har fete, nye greier. Men sorry, de når ikke Phil Libin til midt opp på de nerdete anklene hans en gang.

Jeg dedikerer derfor hele den faglige læringen kun handle om Phil Libin, gründeren av Evernote.

Som mange andre snakker Phil Libin om at det aldri vært en bedre tid å start på en nå. På grunn av teknologiutvikling er det billigere og raskere å bygge en rock?n?roll startup enn noen gang før. All Innovasjonen har en tydelig driver. En gruppe mennesker som kommer til å stå for stadig større del av veksten. Du har sikkert gjettet det. Nerdene. De som fikk buksevann på skolen. Verden i dag er i ferd med å bli til et Nerdvana (fritt oversatt etter geekocracy). 

I Nerdvana er ikke internett en teknologi, men et trossamfunn. Det er internett som muliggjør endring og samfunnsutveksling. Her er det ingen unnskyldning for ikke å følge drømmene. 

De fleste gründere i dag jakter en stor exit (salg / børstnotering) og tjene masse penger. Phil Libin tenker på en annen måte. Han bygger Evernote med et 100 års perspektiv. 100 år! Verken mer eller mindre. De 7 år inn på reisen. Logikken bak er dersom du bygger noe du virkelig elsker, hvorfor gjøre noe annet enn å beholde selskapet? Jakte en exit blir smått hyklersk. Jada, jeg elsker deg, men jeg vil ikke ha deg lenger. Gir ingen mening for Evernote. De har til og med klart å få med investorer på en sånn tankegang. Investere i et selskap som skal bli værende i 100 år? Heftig innsalg!

Alle produkter som lages i Evernote lages med egne ansatte som målgruppe. De bygger ting de vil bruke selv. Ferdig. Ingen markedsundersøkelser eller sånt møl. Vil de ansatte bruke det, er det verdt å fortsette utviklingen. Enkelt og greit. Bygg ting for deg selv og kundene vil følge.


Phil snakker fra levra

Når det gjelder kundene har Phil Libin en lignende filosofi. Det er viktigere at kundene bruker produktet enn at de betaler (make them stay, not pay). Logikken er enkel. Dersom kundene blir, betaler de etterhvert. Hos Evernote er under 0,5% betalende kunder første måned, 5 % etter år 1 og 7 % etter år 2. Bare tenk på at de skal bli og resten vil følge.

Dersom du ikke er på Web Summit selv. Dette er det aller, aller viktigste som ble sagt under dag 1. Bli med i Nerdvana og finn din 100-årsplan.

 

(Jeg kan muligens være villig til å innrømme at denne teksten er en smule farget av min Evernote-kjærlighet)

 

#evernote #gründer #geek #nerdvana

Norske investorer er fraværende

En kompis av meg har i flere år lett etter en spennende startup å investere i. Det siste årer har han nesten resignert og har gitt opp å lete. Han sier det ikke finnes nok interessnte start-ups i Norge. I alle fall ikke som han finner.  Kan det virkelig vaere så enkelt? At start-up miljøet i Norge suger?

 

Med det i tankene, ble jeg overrasket da jeg sjekket listen over investorer på Web Summit. Det er ca 1000 investorer fra hele verden paa web summit. Vet du hvor mange av de som er norske? En. En enkelt. Hvor er alle de andre?

 

Slik ser det ut på ett av de mange utstillerområdet på the summit. Lovende startups på rekke og rad. På scenen like ved snakker Index Venture om hvor raskt selskaper kan vokse i dag om de får den riktige backinga. Web Summit er fire dager fullpakket med top notch innovasjon fra hele verden. Jeg fatter ikke hvorfor Norge har kun en eneste registert investor. Hva i huleste er det de driver med om de ikke gidder stikke hit?

 

Ok, web summit er ikke alt, ei heller svaret på alle gründer-drømmer. Men det er en mulighet for å skape seg et sammenligningsgrunnlag og knytte fantastiske kontakter. At alle unntatt en uteblir er for meg uforståelig og viser fullstendig mangel på initiav. Er det rart norske startups søker seg til utlandet med en fraværende investormiljø på hjemmebane?

 

Dersom vi skal bygge et bedre innovasjonsmiljø i Norge må ogsa gutta med penga ville være med. Det nytter ikke sitte på ræva på sin trygge lest og klage på verden  ikke snurrer riktig vei. 

 

Jeg håper virkelig gutta med penga skjeller meg ut etter noter for det lille utbruddet her. Det er skrevet i affeksjon. Men faen heller. Hvor er dere?

 Motta e-post når jeg skriver no' vettugt

Norsk studentbedrift skal knive med Facebook og Google om oppmerksomheten



Verdens mest anerkjente teknologikonferanse er anerkjent for sin fantastiske nettverking. Det smitter helt til Norge. På bussen på vei til Web Summit møter jeg en gjeng med alt for unge gründere med go pro kamera på brystet og videokamera i hånda. Det er umulig å ikke få med seg at de er på vei til Web Summit og møte med de store internett-heltene. Støynivået og engasjemntet er noe høyere enn vanlig ungdom viser på bussen en mandags morgen.

Web Summit velger hvert år under lovende startup-selskaper som blir invitert til å delta og presentere selskapet sitt. For ikke lenge siden var giganter som Dropbox i denne kategorien. I år er det 1.999 vanlige startups fra hele verden og en liten studentbedrift fra Norge; CosyTech. Gutta på bussen. Er det rart de er ivrige?

Erik Paalsrud; Fredrik Restad, Aleksander Owren startet selskapet CosyTech for tre måneder siden som en studentbedrift på Markedshøyskolen. De har tenkt å revolusjonere hvordan vi bestiller og tar i bruk teknologi på restauranter og butikker. Ved hjelp av en enkel, egenutviklet brikke vil du som forbruker kunne få opp spesialtilpassed tilbud og nyttig informasjon. Alt som trengs å gjøre er å sveipe mobilen over brikken og vips - du får opp tilbudet.

video:20141103 09

Video med gutta på bussen av gutten på bussen

Erik, Aleksander og Fredrik søkte på Web Summit ved en tilfeldighet for to måneder siden. Etter en intervju-runde ble de plukket ut til Web Summit som en såkalt Alpha-startup. Et lovende selskap helt i tidlig-fasen. Helt siden har de jobbet målrettet for å ha en prototype å vise fram. 

Nå sitter de her på bussen etter en siste intensiv helg med forberedelser. Men som alle gründere - ting er ikke ferdig. Nettsiden er ikke helt i boks, de har ikke oversatt til engelsk og de vet ikke en gang hvilken dag de skal stille ut. Visittkort rakk de ikke trykke.
- Vi finner ut av det når vi kommer fram. Så får vi se hva vi gjør, sier Aleksander. Men i kveld er det pub crawl og nettverking som gjelder.

CosyTech representerer en herlig holdning: ren og skjær pågangsmot og innsatsvilje. De kjører på og lar ting være akkurat så halvveis som de er når man ikke har hatt mer tid. Er ikke nettsiden ferdig, nei, da tar man det man har og gjør så godt man kan. Det har ført til at de som eneste studentbedrift i verden er representert på Web Summit. Og det tre måneder etter de startet opp! En fantastisk mulighet de betaler av egen lomme for å kunne benytte.

Måtte alle unge, voksne og ufødte selskaper gjøre akkurat det samme som gutta på bussen. Peise på, snakke høyt og dele engasjemtet med enhver de møter på sin vei. Norge trenger det. 

 Motta e-post når jeg skriver no' vettugt

#websumitt #entreprenørskap #gründer

12 norske startups valgt ut til verdens beste teknologikonferanse

 

Det er blitt kalt verdens beste teknologikonferanse. Hele 20.000 besøkende strømmer til Dublin når Web Summit begynner i morgen kveld. Det er pub crawls med Bono, workshops med Facebook og Google, foredrag med gründerne av Tinder, Evernote og Dropbox, en helt vanvittig mengde andre foredrag, workshops, debatter samt en bøtteballet med lukkede og åpne fester, middager og nettverking mellom investorer og gründere. 

 

Web Summit plukker hvert år ut startups som får æren av å kunne vise fram selskapet sitt til eliten innen teknologi- og innovasjonsverden. I år har valgt ut de 2086 selskaper. 12 av disse er norske. Se liste under. 

 

Til sammenligning har Sverige 40 selskaper, Damnark 33 og Finland 42. Vi ligger litt etter. Desverre. Hvorfor er det slik? Jeg nekter å tro at dette er på grunn av lite kjennskap. Web Summit bør være kjent for de fleste tech startups og de hadde i tillegg massiv, målrettet markedsføring på Facebook til aktuelle selskaper. Jeg tror årsaken ligger i enten for få startups, for dårlig kvalitet på de som finnes eller for liten tro på at de ville bli plukket ut. Hvilken av de er jeg usikker på, men håper å finne ut mer i løpet av uka.

 

Jeg har det privelegiet å kunne reise over som Fanbooster-ansatt. Fanbooster er ett av to norske selskapene viste stort internasjonalt vekstpotensiale og ble valgt ut til BETA-programmet. Det er en fantastisk mulighet. Jeg lover å dele erfaringer og tanker om hvordan vi kan få flere norske selskaper neste år.   

 

 

ps. Dersom du er i byen - si fra! Sammen med Oslo Business Region, Unacast og Syncano arrangerer Fanbooster to meet-ups; en lukket middag på onsdag og en åpen samling på torsdag. Si fra om du vil komme :)

 



BETA (totalt 328 startups)

 

Benchit

Benchit is a real-time Business Analysis Decision Support tool helping Marketeres understand, improve and evaluate their digital efforts.

Fanbooster

Social media marketing is often chaotic, time consuming and creates unknown value. The Fanbooster software makes it painless and profitable. 
(Disclaimer: jeg representerer Fanbooster på Web Summit)

ALPHA (totalt 1548 startups) 
 

Check?n 

Our goal is to maximize the effect of having a online presence as a business with a cost-efficient solution, using NFC as the trigger.

 

Corsane 

An online "spotify"" solution to find structure and share open online learning resources in playlists independent of format or topics."

 

Cosytech

Our goal is to maximize the effect of having a online presence as a business cost-efficiently by using trending technology as a trigger.

 

Making View

Making View is the world leader in immersive 360 video tech for VR experiences, working with Red Bull, Audi, Oakley and Norwegian Military.

 

Prefall

Prefall is the sassy little sister of Etsy and eBay, truly dedicated to secondhand and vintage street fashion.

 

PAM

PAM - a social commerce platform that enables shoppers to discover new products from offline retailers and buy either online or in-store.

 

Smart Campaign

Fully automated marketing funnels that delivers new members for fitness centers. Just like hiring a salesperson, just without the person.

 

SocialCee

SocialCee provides enterprise solutions for customer service, marketing and CRM on social media.

 

Trhillout

We are here to inspire artists to become entrepreneurs, build teams and reach the next level. We focus on planning, control and fan base.

 

Unacast

Unacast give retailers and ad platforms increased accuracy on online advertising by connecting consumer's offline and online behavior 

 

 

Lykke til alle sammen! Håper dere får en fantasisk uke og at jeg får hilst på dere alle!

 

 

#innovasjon #gründer #websummit